Locatie: Natuurgebied de Maashorst Uden
Jaar: 2013
Opdrachtverstrekking: Bernhoven ziekenhuis Uden
Doelstellingen opdrachtomschrijving
Uit de doelstellingen van de opdrachtomschrijvingen heb ik me laten inspireren door de relatie tussen gebouw, de functies en de omgeving, interieur, exterieur en het concept: healing environment. Ook ben ik geïnspireerd door het streekeigene, de natuur en de cultuurhistorie als een centraal gegeven.
Inhoudelijke uitgangspunten
Ik heb een sterk emotionele band met deze regio en met de 2 ziekenhuizen waardoor het voor mij al snel duidelijk was om het menselijke aspect , het gevoel , de troost en de steun binnen te brengen.
- De mens en de natuur in zijn seizoenen.
- De mens als een samensmelting en een wisselwerking met de natuur.
- De mens als een schakel in een ketting. Het gevoel dat je een onderdeel bent van een groter geheel.
Dat gevoel is vaak sterker in een niet-stedelijke regio zoals hier omdat families vaak dichter bij elkaar wonen en er meer verbondenheid is in buurtschappen en verenigingsleven. Dit gevoel wil ik graag toevoegen en versterken:
- leeftijdopbouw 0-15-30-45-60-75-90
- De Udense kersenboom als symbool voor de levenscyclus.
- De seizoenen in de kersenboom: Van kale tak, knop , blad, bloesem en kers in:
- Lente-zomer-herfst-winter-herfst-zomer-lente.
- Het samenbrengen van de 3 kernen: Veghel, Uden, Oss en de omgeving met behulp van o.a. mensen, natuur en architectonische elementen.
Het gebruikte beeldmateriaal.
Fotografie en tekeningen.
- Mensen: personeel, patiënten en bezoekers uit het ziekenhuis, bezoekers in de Maashorst en mensen uit de regio.
- Natuur: bomen in de regio zoals de Maashorst en rondom de 2 oude ziekenhuizen Oss en Veghel. De seizoenen van de Udense kersenboom.
- Architectuur: o.a. historische gebouwen in de regio en de 2 ziekenhuizen.
Het kunstwerk bestaat uit 2 delen.
Glaspanelen in de centrale gang.
De kunstwerken bestaan uit een serie werken in de centrale gang waar de meeste bezoekers lopen naar het zorghotel.
Vanuit de centrale hal loop je de lange gang door en passeert afwisselend de glaspanelen op de muur en in het glas. Je passeert een levenscyclus van allemaal verschillende mensen gerangschikt op leeftijd.
Het idee is om op de muurpanelen mensen solo af te beelden en op de raampanelen mensen die een band met elkaar hebben. Zoals moeder en kind of een opa met kleinkind.
De afbeeldingen worden in opbouw van leeftijd afgebeeld.
Door de portretten heen meanderen de seizoenen van de kersenboom maar ook de samensmelting van takken met architectonische, dierlijke en menselijke elementen. Van links naar rechts worden beeldende elementen gebruikt vanaf Veghel via Uden naar Oss.
Natuurlijk licht en kunstlicht.
De panelen in het raam worden natuurlijk aangelicht door het licht van buiten. Een weerschijn valt op de vloer. ‘s avonds zijn ze goed zichtbaar vanuit de tegenoverliggende patiëntenkamers en de binnentuin.
De glaspanelen op de muren worden kunstmatig aangelicht waardoor je een wisselwerking krijgt met natuurlijk en kunstmatig licht. Het bijzondere is dat er een prachtige spiegeling, verdubbeling op de muur zichtbaar wordt omdat het glas semitransparant is.
Het natuurlijke licht staat symbool voor de helende natuur op de mens en de helende werking van licht.
Het kunstlicht staat symbool voor het medisch kunstmatige ingrijpen in de mens.
Het totale werk krijgt een positieve uitstraling.
Alle werken bij elkaar krijgen een briljante transparante uitstraling wat een positief gevoel oproept voor passanten. De kleuren versterken het geheel.
De kleuren in de glaspanelen corresponderen met het tegenoverliggende behang zodat er een mooie eenheid ontstaat.
50 plafondwerken boven 50 bedden
Waarom plafondobjecten boven een bed?
Patiënten kijken naar het plafond. Als je een tijdje in het ziekenhuis ligt dan ken je elk vlekje aan het plafond. Al jaren lang heb ik het idee om boven bedden een kunstwerkje te willen hangen zodat patiënten iets anders hebben om naar te kijken. Het moet ook een afbeelding zijn waarin iets in te ontdekken valt.
In dit werk wil ik silhouetachtige afbeeldingen laten zien waarin een samensmelting zichtbaar is tussen natuur, mensen, dieren en architectuur uit deze regio. De afbeeldingen zijn gerelateerd aan de afbeeldingen in de centrale gang.
De Rorschachtest.
Een inspiratiebron is de Rorschachtest. Dit is inmiddels een omstreden psychologische test die een verdubbeling van een inktvlek laat zien. Aan de kijker werd gevraagd wat hij of zij kon ontdekken in de afbeelding.
De 50 plafondwerken komen in het systeemplafond te liggen boven 50 bedden.
De hoeveelheid verschillende afbeeldingen en verschillende kleurstellingen moet nog onderzocht worden. Plaatsing in overleg. Bijvoorbeeld de kinderafdeling en langdurige zieken.
Technische beschrijving.
De afbeeldingen zijn opgebouwd uit digitaal bewerkte foto’s en tekeningen.
Glaspanelen in de raampartijen:
De gekleurde glaspanelen 6mm dik zijn van gehard glas en worden tot isolatieglas verwerkt. Ze vervangen de originele glaspanelen.
Glaspanelen voor de muren:
De gekleurde glaspanelen 8mm dik worden met afstandhouders ongeveer 10cm van de muur gemonteerd.
De poederpigmenten worden met een printer op het glas aangebracht en ingebrand in de oven. De kleuren zijn kleurecht en semitransparant.
Lichtspots:
7 Lichtspots worden gemonteerd op de tegenover liggende muur onder de balustrade en gericht op de glaspanelen op de muurpartijen tussen de ramen in.
Plafondpanelen:
De afbeeldingen worden op een kunststof folie geprint en gelamineerd.
De folie wordt aangebracht op een drager die nog nader bepaald moet worden.